Οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα από το 2009 και μετά είναι τέτοιας υφής και έντασης που η Ελλάδα βρίσκεται σε καθεστώς περιορισμένης κυριαρχίας. Μίας μειωμένης κυριαρχίας τέτοιου βαθμού, ώστε από την πλήρη φινλανδοποίηση στην παρούσα φάση να μετατρέπεται σταδιακά σε δορυφόρο της Τουρκίας.
Ο όρος ‘‘κράτος δορυφόρος’’ αναφέρεται σε μια χώρα που τυπικά είναι ανεξάρτητη , αλλά κάτω από τη βαριά πολιτική , οικονομική και στρατιωτική επιρροή ή έλεγχο μιας άλλης χώρας. Ο όρος επινοήθηκε κατ 'αναλογία από τα πλανητικά αντικείμενα σε τροχιά γύρω από ένα μεγαλύτερο αντικείμενο, όπως οι μικρότεροι πλανήτες που περιστρέφονται γύρω από μεγαλύτερους πλανήτες, και χρησιμοποιείται κυρίως για να αναφερθεί στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη του Συμφώνου της Βαρσοβίας κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου ή στην Μογγολία μεταξύ 1924 και 1990. Όπως χρησιμοποιήθηκε για κράτη της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, σημαίνει ότι οι εν λόγω χώρες ήταν ‘‘δορυφόροι’’ υπό την ηγεμονία της Σοβιετικής Ένωσης.
Αναφέρεται επίσης και σε άλλες χώρες της σοβιετικής σφαίρας επιρροής κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου , όπως η Βόρεια Κορέα (ειδικά στα χρόνια του πολέμου της Κορέας από το 1950 έως το 1953 ) και της Κούβας ( ιδιαίτερα μετά την ένταξή της στην ΚΟΜΕΚΟΝ το 1972 ) . Στη δυτική χρήση, ο όρος έχει σπάνια εφαρμοστεί σε χώρες άλλες από εκείνες στη Σοβιετική τροχιά.
Μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, οι Ηνωμένες Πολιτείες με τις στρατιωτικές και διπλωματικές επεμβάσεις τους στη Μέση Ανατολή οδηγούν στην ύπαρξη τέτοιων κρατών. Μία μόνιμη αμερικανική παρουσία σε Αφγανιστάν και Ιράκ μετατρέπει τις χώρες αυτές σε κράτη δορυφόρους. Ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί επίσης για να περιγράψει τη σχέση μεταξύ του Λιβάνου και της Συρίας, δεδομένου του βαθμού παρέμβασης της τελευταίας στις λιβανικές πολιτικές υποθέσεις.
Στις Διεθνείς Σχέσεις η ισχύς που διαβαθμίζει τις ικανότητες μεταξύ των εθνικών κρατών σε ισχυρά και λιγότερο δυνατά αποτελεί το ουσιώδες συστατικό στοιχείο του διεθνούς συστήματος, καθιστώντας την νομική ισότητα των κρατών και την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου γράμμα κενό.
Το πολιτικοστρατιωτικό κατεστημένο της Άγκυρας εκτίμησε πολύ σωστά ότι η ελληνική αντίδραση στις τουρκικές ενέργειες θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη και λόγω εγκλωβισμού της ελληνικής εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής στα γρανάζια της αμερικανο-νατοϊκης διπλωματίας, αλλά και λόγω των φοβικών συνδρόμων που έχουν οι ελληνικές κυβερνήσεις απέναντι στην τουρκική πολιτική που έχει ως αιχμή την απειλή χρήσης βίας.
Η ηττοπάθεια σε συνδυασμό με την εξασθένιση της Ελλάδας γέννησε τον πειρασμό για μια επεκτατική πολιτική με νέους όρους: Έναν συνδυασμό οικονομικής, στρατιωτικής και γεωπολιτικής ισχύος εκφραζόμενο με το δόγμα του νέο-οθωμανισμού. Ο νέο-οθωμανισμός, που αποτελεί ολοκλήρωση και επέκταση του ισλαμο-κεμαλισμού στο πεδίο των εξωτερικών σχέσεων και της περιφερειακής πολιτικής, δεν είναι απλά μία εξωτερική απειλή για την Ελλάδα, αλλά συνιστά ταυτόχρονα μία εσωτερική παράμετρο της πολιτικής μας ζωής.
Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Κύπρο έχουν δημιουργηθεί διαρκώς ισχυροποιημένες ομάδες συμφερόντων που προωθούν και υποστηρίζουν τον τουρκικό νέο-οθωμανισμό, διότι θεωρούν ότι αυτό επιτάσσουν τα συμφέροντά τους. Ομάδες συμφερόντων που έχουν ως πυρήνα τους το παρασιτικό και κρατικοδίαιτο κεφάλαιο, αλλά επεκτείνονται και σε πολλούς άλλους κύκλους, από ομάδες διανοουμένων και καλλιτέχνες, έως πολιτικά κόμματα και εκκλησιαστικούς παράγοντες και συμφέροντα που είτε από εθελοδουλία είτε από υλικούς λόγους προωθούν την ’’ελληνοτουρκική φιλία’’.
Η υποταγή στον νέο-οθωμανισμό, που στόχο έχει τη συγκρότηση στην άμεση περιφέρεια της Τουρκίας μία σειράς από κράτη και δυνάμεις υποτελή ή εξαρτώμενα, καθίσταται επιλογή των ελίτ σε Ελλάδα και Κύπρο, αναλαμβάνοντας ένα ρόλο σύγχρονων φαναριωτών αποδεχόμενες την επικυριαρχία της Τουρκίας.
Η φύση και ο βαθμός επιρροής της Τουρκίας είναι εμφανής σε όλους τους τομείς καταδεικνύοντας τον κατήφορο της δορυφοροποίησης που η Ελλάδα έχει περιέλθει.
2.2 Εκφάνσεις δορυφοροποίησης
2.2.1 Οικονομία
Η οικονομική διείσδυση των Τούρκων πραγματοποιήθηκε σε απόλυτη ταύτιση με τις πολιτικές επιλογές των τελευταίων κυβερνήσεων και τα συμφέροντα συγκεκριμένων εγχώριων οικονομικών επιχειρηματιών.
Χαρακτηριστική είναι η συνάντηση που έγινε τον Μάρτιο του 2012 στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ Ελλήνων κρατικών αξιωματούχων και εκπροσώπων του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων με τους αντίστοιχους ομολόγους της Τουρκίας (TUSIAD/TUKSON/MUSIAD), δηλαδή την κεμαλική και ισλαμική βιομηχανική τάξη. Η ελληνική πλευρά την θεώρησε ως μείζονος γεωπολιτικής/γεωοικονομικής σημασίας, ζήτησε να επενδύσουν, κοινώς να αγοράσουν, περνώντας στον τουρκικό έλεγχο, μεταξύ άλλων, μεταφορές, ενέργεια και τρόφιμα.
Στην παρούσα φάση, οι τουρκικοί όμιλοι έχουν εξαγοράσει τις μαρίνες Μυτιλήνης και Πυθαγορείου Σάμου, το 50% της μαρίνας Ζέας και μέσω της αγοράς του 51% της ελληνικής εταιρίας Med Marinas του ομίλου Κυριακούλη ελέγχουν τις μαρίνες των Γουβίων στην Κέρκυρα, της Λευκάδας και της Καλαμάτας. Εκκρεμεί η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ύδρας που έχει αποφασιστεί να περάσει σε τουρκικό επενδυτικό σχήμα, αλλά έχει υπάρξει αντίδραση από την τοπική κοινωνία.
Η εταιρία Dogus με τη θυγατρική D-Marin, που είναι στην πρώτη γραμμή για τον έλεγχο των ελληνικών λιμανιών, μετέχει στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού της Τουρκίας. Η εθνική ασφάλεια είναι υπό αμφισβήτηση, προκαλώντας εύλογο προβληματισμό ότι ραντάρ εμβέλειας 32 νμ σαρώνουν και χαρτογραφούν ελληνικές περιοχές, ειδικότερα σε ακριτικά νησιά που έχουν γεωστρατηγική σημασία.
Πέρα από τις μαρίνες, το τουρκικό κεφάλαιο σκοπεύει να συμμετάσχει σε όλους τους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση και των λιμανιών. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει επίσης εκδηλωθεί για την αγορά των τουριστικών αγκυροβολίων Πόρου, Επιδαύρου, Μεθάνων, Γλυφάδας, Σερίφου, Πάρου, Νάξου, Άνδρου, Μυκόνου, Ρεθύμνου, Αγ. Νικολάου, Μανδρακίου Ρόδου, Κω, Ζακύνθου, Κατάκολου, Πάτρας και άλλων.
Υπολογίζεται ότι η Dogus σε συνεργασία με τη Λάμδα Επενδυτική συμφερόντων Λάτση έχει φτάσει να ελέγχει πλέον το 80% των ιδιωτικών μαρίνων-λιμανιών της χώρας.
Στις μεταφορές η Turkish Airlines, εκμεταλλευόμενη το κενό των αεροπορικών συνδέσεων εκτελεί καθημερινά δρομολόγια Αθήνας-Κωνσταντινούπολης και Κωνσταντινούπολης-Θεσσαλονίκης.
Επίσης η Άγκυρα καταφέρνει σταδιακά να ελέγξει ακτοπλοϊκά και τις θαλάσσιες συγκοινωνίες του Αιγαίου εκμεταλλευόμενη την τραγική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι εταιρείες του χώρου. Πέραν της εποχικής τουριστικής και επιβατικής κίνησης στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, εγκαθίστανται σύντομα δύο νέες γραμμές από την Τουρκία, η μία προς τη Θεσσαλονίκη και η άλλη προς τον Πειραιά. Πρόκεται για τη γραμμή Αϊβαλι, Λέσβος, Θεσσαλονίκη και Σμύρνης, Τσεσμέ, Πειραιά.
Στον τραπεζικό τομέα, η τουρκική Ziraat Bank χορηγεί με ελκυστικούς όρους δάνεια σε ιδιώτες, επιχειρηματίες και αγρότες στην ευαίσθητη περιοχή της Θράκης, αλλά και στη Ρόδο. Η Ziraat που πρωτοεμφανίστηκε το 2008, είναι η παλαιότερη τράπεζα της Τουρκίας και αποτελεί τη δεξαμενή χρηματοδότησης των επιχειρήσεων της MIT (των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών που ουσιαστικά την ελέγχει) στα Βαλκάνια και αλλού. Προσφέροντας δάνεια με επιτόκιο 3% αντί 10% και 13% των εγχώριων τραπεζών, κατάφερε να υποθηκεύσει Έλληνες δανειολήπτες. Αποτελεί προϋπόθεση για δάνειο καταναλωτικό, στεγαστικό ή επιχειρηματικό να υπάρχει υποθήκη. Λόγω οικονομικής κρίσης οι δανειολήπτες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και έχουν κατατεθεί δεκάδες αιτήματα από την Τράπεζα στο υποθηκοφυλακείο της Κομοτηνής και Ξάνθης για κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων Ελλήνων χριστιανών.
Η δήλωση του Υπουργού Οικονομικών Στουρνάρα ‘‘ας μας αγοράσουν οι Τούρκοι παγκοσμιοποίηση έχουμε’’ (CNN, 18.01.2013) αντανακλά το σκεπτικό της άρχουσας ελληνικής πολιτικής τάξης.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι συζητήσεις και η πρόταση για την μετατροπή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε Ελεύθερη Οικονομική Ζώνη που έχει ορισμένους ένθερμους υποστηρικτές.
Η Τουρκία στοχεύει στη δημιουργία ενός τέτοιου ειδικού καθεστώτος, ώστε να γίνει επικυρίαρχη οικονομική και εθνική δύναμη παίρνοντας τον πλούτο της περιοχής. Σε πρώτη φάση έχει δημιουργηθεί η Διασυνοριακή Ελεύθερη Βιομηχανική Ζώνη Οικονομικών Συναλλαγών που βρίσκεται μέσα στην εν δυνάμει Ελεύθερη Οικονομική Ζώνη για την περιοχή της Θράκης, απαρτιζόμενη από τους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου.
Ταυτόχρονα, μουσουλμάνοι έχουν αποκτήσει σημαντικές ακίνητες περιουσίες, ελληνικές επιχειρήσεις εξαγοράζονται μέσω επενδυτικών σχημάτων μέσω των οποίων αποκρύπτεται ο πραγματικός ιδιοκτήτης τους. Υπολογίζεται ότι περίπου τα τελευταία πέντε χρόνια έχει δαπανηθεί το ποσό των 700 εκατ. ευρώ από το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών μέσω του Προξενείου της Κομοτηνής για τη δημιουργία ενός τοκογλυφικού κυκλώματος με στόχο την αρπαγή κορυφαίων ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και την αγορά, μέσω στοιχείων της μειονότητας, σημαντικών ακινήτων στην περιοχή. Αυτό το κύκλωμα της παραοικονομίας σε Θράκη και Ανατολική Μακεδονία δεν αποτελεί παρά προσπάθεια δημιουργίας καθεστώτος εξάρτησης από εκείνους που διακινούν τουρκικό χρήμα.
Επίσης, τα τουρκικά προϊόντα έχουν κατακλύσει τα εγχώρια καταστήματα, ειδικά για σίτιση και ένδυση που είναι πάμφθηνα.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των Ομοσπονδιών Επαγγελματικών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ξάνθης και Ροδόπης μέχρι το 2015 η αγορά θα έχει περάσει στα χέρια των μουσουλμάνων.
Τέλος, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ έχουν βγει προς πώληση εκτάσεις σε στρατηγικά σημεία στη Θράκη που συνορεύουν με μειονοτικές περιοχές. Σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις τουρκικές εταιρίες μαζί με εταιρίες αραβικών συμφερόντων που είναι ‘‘βιτρίνα’’ τουρκικών εταιριών (όπως στην περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης) έχουν πάρει το σχετικό φάκελο του ΤΑΙΠΕΔ στην περιοχή.
2.2.2 Ενέργεια
Η μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline αποτέλεσε τη χειρότερη δυνατή επιλογή για τα εθνικά συμφέροντα. Η Ελλάδα δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στο κοινοπρακτικό σχήμα του αγωγού, δεν έχει αντισταθμιστικά οφέλη (ειδική τιμολόγηση), δεν εισπράττει τέλη διέλευσης, δεν μπορεί να καταναλώσει ούτε κυβικό μέτρο από το διερχόμενο αέριο και οι φορολογικές ρυθμίσεις παγώνουν για 25 χρόνια.
Ταυτόχρονα ο Trans Adriatic Pipeline είναι μοχλός πίεσης της Τουρκίας για τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς του φυσικού αερίου από τα κυπριακά και ισραηλινά κοιτάσματα στο δίκτυο της Τουρκίας, καθώς προβάλλεται ως η μοναδική οικονομικά βιώσιμη πρόταση που έχει την υποστήριξη των Η.Π.Α. Η Ελλάδα δεν γίνεται ενεργειακός κόμβος, όπως στην περίπτωση του South Stream, η Τουρκία αναβαθμίζεται γεωοικονομικά και ο αγωγός θα κάνει διάτρητη την ελληνική αμυντική τοποθεσία, δημιουργώντας μια τεράστια οπή στο ελληνικό αμυντικό σύστημα με τα έργα που θα γίνουν και στις δύο πλευρές των ελληνοτουρκικών συνόρων.
Ο εν λόγω αγωγός διερχόμενος μέσω τουρκικού εδάφους, καθιστά την Ελλάδα ενεργειακά εξαρτημένη χώρα από την Τουρκία. Αυτό σε συνδυασμό με την αγορά της ΔΕΣΦΑ από την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar έναντι ευτελούς ποσού σε σχέση με την προσφορά της Gazprom ολοκλήρωσε την ενεργειακή δορυφοροποίηση , πετυχαίνοντας ολοκληρωτικά τα σχέδια του αμερικανικού παράγοντα για την ανάσχεση της ρωσικής διείσδυσης στην περιοχή.
2.2.3 Τουρισμός
Η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν ακόμη σημαντικό τομέα επιρροής.
Από τον Ιούλιο 2010 για τους Τούρκους κατόχους πράσινων διαβατηρίων δεν χρειάζεται πια θεώρηση (βίζα) από τις ελληνικές αρχές για την είσοδό τους στη χώρα μας, δίνοντας δικαίωμα παραμονής έως 90 ημέρες. Αυτό αφορά περίπου 800.000 άτομα που ανήκουν στην ελίτ της τουρκικής κοινωνίας
Η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί παρά να προβληματίζει δεδομένου ότι περιλαμβάνει και 90.000 άτομα με πράσινα διαβατήρια που έφυγαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και διαφόρους λόγους από τη Θράκη.
Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που έχει εξασφαλίσει διευκολύνσεις στην Τουρκία στα πλαίσια της Συνθήκης Σένγκεν. Η πολιτική επιλογή ανοίγματος των συνόρων για τουριστικούς και επιχειρηματικούς λόγους εγκυμονεί κινδύνους για την εθνική μας ασφάλεια.
Ορισμένοι φορείς μάλιστα κάνουν τα πάντα για την προσέλκυση Τούρκων τουριστών με κάθε κόστος. Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης αποτελεί την πιο χαρακτηριστική περίπτωση, αφού με τις κινήσεις του εξυπηρετεί πλήρως τα τουρκικά σχέδια, προσβάλλοντας την εθνική μνήμη, αγγίζοντας τα όρια της τουρκολαγνείας.
Στην παρούσα φάση οι τουρκικές επενδύσεις στον τομέα αυτό εκδηλώνονται κυρίως από τον όμιλο Dogus που προσβλέπει στη δραστηριοποίηση του στα τουριστικά ακίνητα . Η αρχή έγινε με την αγορά του Αστέρα Βουλιαγμένης από αραβική κοινοπραξία που ηγείται ο τουρκικός όμιλος. Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης και για τη χερσόνησο της Χαλκιδικής, ενώ για το ιστορικό ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς οι Τούρκοι προσπάθησαν ανεπιτυχώς στις αρχές του 2013 να γίνουν κύριοι του με την εκμίσθωσή του από το ελληνικό δημόσιο.
Τελευταία εξέλιξη αποτελεί η δρομολόγηση πτήσεων υδροπλάνων από την Κωνσταντινούπολη προς τα νησιά του Αιγαίου με πρώτους σταθμούς τον Πόρο, την Αίγινα και την Μύκονο. Η κρατική εταιρία BURULAS (ανήκει στο Δήμο της Προύσας) θα εγκαινιάσει τις πτήσεις το φετινό καλοκαίρι. Η προσθαλάσσωση θα γίνεται έξω από το Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικού (πρώην Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού) για τον Πόρο. Η δε Αίγινα βρίσκεται στην νότια έξοδο του ελληνικού στόλου από το ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα τουρκικά υδροπλάνα θα έχουν τη δυνατότητα να σαρώνουν ολόκληρο το Αιγαίο.
2.2.4 Παιδεία – Πολιτισμός
Η παιδεία υπήρξε το πρώτο πεδίο εφαρμογής στο πλαίσιο άσκησης ήπιας δύναμης από την Τουρκία. Μετά την αλλαγή στα βιβλία της Ιστορίας για την απάλειψη των κειμένων που αναφέρονται στα πραγματικά γεγονότα στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών θα ακολουθήσουν: Η υπουργική απόφαση της Μαριέττας Γιαννάκου (Υπουργού Παιδείας επί κυβερνήσεως ΝΔ) για την εισαγωγή της Τουρκικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η ίδρυση του Τμήματος Τουρκικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και η έκδοση στα ελληνικά του NUTUK (η ομιλία του Κεμάλ στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση), τα ερευνητικά προγράμματα Οθωμανικής Κληρονομιάς του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και οι σχετικές εκδηλώσεις του Κέντρου για τη Δημοκρατία στα Βαλκάνια με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Πρόσφατα έγινε και η πρόσληψη από το Υπουργείο Παιδείας των 64 πρώτων ιεροδιδασκάλων ισλαμικής θρησκείας στις μουφτείες Ξάνθης, Κομοτηνής και Διδυμότειχου. Αντικείμενό τους είναι η διδασκαλία του κορανίου στα τεμένη της Θράκης καθώς και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση επ’ αμοιβής από το ελληνικό κράτος. Η πρόσληψη με 9μηνες συμβάσεις προβλέπεται από το Νόμο 3536 που ψηφίστηκε το 2007, αλλά δεν εφαρμόστηκε λόγω της λυσσαλέας αντίδρασης της Άγκυρας, η οποία ήθελε εκείνη να επιλέγει τους ιεροδιδασκάλους.
Στο χώρο του πολιτισμού σημαντική δραστηριότητα υπήρξε η καταγραφή από το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών όλων των οθωμανικών μνημείων στην Ελλάδα με πίστη για άμεση αναστήλωσή τους. Το κόστος για την αναστήλωση των τζαμιών και λοιπών μνημείων ανέρχεται στα 5.500.000 ευρώ και εντάσσεται στο πλαίσιο ‘‘Οθωμανική Αρχιτεκτονική στην Ελλάδα’’ του Γ’ ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ.
Ήδη έχουν ανακαινιστεί το Γενί τζαμί και Αλατζά Ιμαρέτ στη Θεσσαλονίκη καθώς και το Τζιντζιρλί τζαμί στις Σέρρες. Στόχος της Τουρκίας, έχοντας ως κύριους συμπαραστάτες τα κόμματα της ελληνικής αριστεράς (ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ και ΔΗΜΑΡ), είναι να ανοίξουν ξανά ως θρησκευτικοί χώροι λατρείας για τους μουσουλμάνους. Μάλιστα η ΔΗ.ΜΑΡ, με δημόσια ομολογία Φώτη Κουβέλη, επικαλέστηκε την ψήφιση της τροπολογίας για τους μουσουλμάνους ιεροδιδασκάλους της Θράκης ως έναν από τους λόγους αποχώρησης από την τρικομματική κυβέρνηση.
Η νέο-οθωμανική πολιτική στην προσπάθεια εξωραϊσμού της εικόνας της Τουρκίας επιχορηγεί, μεταξύ άλλων, μέσω του Υπουργείου Πολιτισμού τουρκικές τηλεοπτικές σειρές οι οποίες προβάλλονται στα ελληνικά ιδιωτικά κανάλια. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κύκλοι που έχουν αναλάβει την προώθηση του σχετικού εγχειρήματος. Πέρα από τους ιδιοκτήτες καναλιών (ΑΝΤ 1, MEGA) το ερευνητικό ίδρυμα του Πανεπιστημίου Αθηνών ΕΛΙΑΜΕΠ είχε την επιστημονική επιμέλεια για την παραγωγή ‘‘1821’’ του ΣΚΑΪ που διαστρεβλώνει την ιστορική αλήθεια , καθώς και τη διοργάνωση ημερίδων με ιθύνοντες του νεο-οθωμανισμού στην Τουρκία.
Ο φορέας αυτός που ως δεξαμενή σκέψης εκπροσωπεί τη σχολή του ιδεαλισμού/νέο-φιλελευθερισμού στις Διεθνείς Σχέσεις έχει σημαίνοντα ρόλο, εκφράζοντας την πολιτική κατευνασμού ως μέσο αντιμετώπισης της επιθετικότητας της γειτονικής χώρας.
Ακόμη και στον κινηματογράφο υπάρχουν έργα, όπως αυτό του Ηρακλή Μήλλα στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης το 2011, που κινούνται στο πλαίσιο της παρουσίασης μιας Τουρκίας διαφορετικής από ότι είναι στην πραγματικότητα.
2.2.5 Υγεία
Το αγαθό της Υγείας είναι ένας εν δυνάμει τομέας για την προβολή της τουρκικής επιρροής.
Η δημιουργία τριών πλωτών νοσοκομείων που θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο Αιγαίο, καλύπτοντας όχι μόνο ανάγκες των Τούρκων κατοίκων (μικρασιατικά παράλια, Ίμβρο και Τένεδο) και τουριστών αλλά και αυτές των κατοίκων ελληνικών νησιών δεδομένων των ελλείψεων στο εθνικό σύστημα υγείας, αποτελεί την προμετωπίδα της πολιτικής της Τουρκίας στο κομμάτι αυτό.
Το καθένα από τα τρία πλωτά νοσοκομεία με πρόγραμμα παράδοσης το 2015,2016 και 2017 θα διαθέτει χειρουργικές μονάδες, μονάδες αιμοκάθαρσης, μονάδες εγκαυμάτων, εντατική μονάδα, μαιευτήριο με 200 κρεβάτια. Η Τουρκία στοχεύει με την κίνηση αυτή στην ευαίσθητη περιοχή των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου ώστε να κερδίσει τις καρδιές των κατοίκων του.
Ταυτόχρονα Τούρκοι επιχειρηματίες διερευνούν τη δυνατότητα συμμετοχής τους σε ελληνικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στην Υγεία. Η πρώτη απόπειρα έγινε με την πώληση του ‘‘Ερρίκος Ντυνάν’’ όπου τελικά το νοσηλευτικό ίδρυμα δεν πέρασε σε χέρια Τούρκων επενδυτών.
Η Τουρκία μέσω του Υπουργού Υγείας έχει καλέσει άνεργους Έλληνες γιατρούς να δουλέψουν εκεί, ενώ ο Έλληνας ομόλογός του έχει εκφράσει δημόσια τον θαυμασμό του για το τουρκικό σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας και περίθαλψης.
2.2.6 Αθλητισμός
Η τουρκική επέκταση έχει εμφανιστεί και στον ευαίσθητο τομέα του αθλητισμού.
Η κρατική αεροπορική εταιρία Turkish Airlines υπήρξε χορηγός των ομάδων καλαθοσφαίρισης Α1 Αμαρουσίου αρχικά και Καβάλας μετέπειτα.Σε εθνικό επίπεδο προτάθηκε στην πρωταθλήτρια ξιφασκίας Βάσω Βουγιούκα να αγωνιστεί με τα κόκκινα χρώματα έναντι αμοιβής 500.000 ευρώ και αλλαγής εθνικότητας.
Το περσινό χειμώνα οι αθλητές του Κολυμβητικού Ομίλου Ορεστιάδας αναγκάστηκαν να προπονούνται στην Αδριανούπολη, αφού το δημοτικό κολυμβητήριο δεν λειτουργεί λόγω ελλείψεως πόρων για αγορά πετρελαίου θέρμανσης.
2.2.7 Θρησκευτικές μειονότητες
Η μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη μέσω εγκάθετων πρακτόρων, πρόθυμων εμμίσθων και ηλιθίων, λειτουργεί ως 5η φάλαγγα της τουρκικής αναθεωρητικής πολιτικής. Η χειραγώγησή της από το Προξενείο της Κομοτηνής και των οργάνων του (ψευδομουφτήδες, ιμάμηδες, σύλλογοι, ενώσεις, εφημερίδες και λοιπές δυνάμεις) και η μετατροπή της από θρησκευτική σε εθνική, μέσω της τουρκοποίησης της συνείδησης αλλόθρησκων Ελλήνων πολιτών έχει διαμορφώσει συνθήκες κοσοβοποίησης:Ιδιότυπο καθεστώς συγκυριαρχίας στη Δυτική Θράκη με πολλές εκφάνσεις που μπορεί να μετατραπεί σε αυτονομία, εδαφική απόσχιση και εδαφική ανεξαρτησία σε ένα μεταγενέστερο στάδιο κάτω από συγκεκριμένους συσχετισμούς δυνάμεων και γεωπολιτικών δεδομένων στην περιοχή.
Η προσπάθεια ελέγχου της μουσουλμανικής μειονότητας έχει επεκταθεί και σε γεωγραφικές περιοχές όπου οι ομόθρησκοι της Τουρκίας είναι οι πλέον αφομοιωμένοι στην ελληνική κοινωνία, όπως αυτοί των Δωδεκανήσων. Το Τουρκικό Προξενείο στη Ρόδο επιχειρεί να δημιουργήσει πλαστούς τουρκικούς πυρήνες σε Ρόδο και Κώ, ανακαλύπτοντας μία ακόμη εθνική μειονότητα. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει ο Σύνδεσμος Αδελφοσύνης και Πολιτισμού των Μουσουλμάνων της Ρόδου και ο Σύλλογος Πολιτισμού και Αλληλεγγύης Τούρκων Ρόδου, Κώ και Δωδεκανήσων.
Οι μεθοδεύσεις της Άγκυρας για το μειονοτικό ζήτημα με χαρακτήρα εθνικό έχουν βρεί συνοδοιπόρους στην εσωτερική πολιτική ζωή για την εξυπηρέτηση των δικών τους προσωπικών ή/και κομματικών συμφερόντων. Κυρίως πολιτευτές, βουλευτές και αυτοδιοικητικοί άρχοντες γίνονται αρωγοί στο σχέδιο τουρκοποίησης της Ελλάδας.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, ο οποίος δήλωσε: ’’Γιατί η Θράκη βρίσκεται ταυτόχρονα ανάμεσα σε δύο ηπείρους. Γιατί η Θράκη βρίσκεται ταυτόχρονα ανάμεσα σε δύο χώρες οι οποίες έχουν διαφορετικούς πολιτισμούς και βέβαια η Θράκη έχει όλα εκείνα τα στοιχεία τα οποία μπορούν να σταθούν μέσα σε ένα πλαίσιο ανεξάρτητου στίγματος, επίσης στο χάρτη, για να μπορέσει αυτό το κομμάτι του ελλαδικού χώρου να αναπτύξει όλα εκείνα τα στοιχεία τα οποία χρειάζεται ένα ανεξάρτητο κράτος’’
Όλα σχεδόν τα κόμματα για την άγρα ψήφων ακολουθούν την ίδια μειοδοτική πολιτική της υποχώρησης έναντι της Τουρκίας, αφήνοντας το Προξενείο της Κομοτηνής να δρα ανεξέλεγκτα. Ειδικά η ελληνική αριστερά (ΔΗΜ.ΑΡ. και ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ.) προβαίνει σε κινήσεις στήριξης των εξτρεμιστικών στοιχείων της Θράκης.
Στις πρόσφατες ευρωεκλογές συμμετείχε το ακραίο μειονοτικό κόμμα ‘‘Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας’’ (DEB). Ο αντιπρόεδρός του, Οζάν Αχμέτογλου, πρίν από την αναμέτρηση του Μαΐου δήλωσε ‘‘οι περιοχές της Κομοτηνής και της Ξάνθης, ως επί το πλείστον, κατοικούνται από την τουρκική μειονότητα, όπου υπάρχουν οκτώ δήμοι, εκ των οποίων στους τρεις ζούνε μόνο Τούρκοι και οι δήμαρχοι αυτοπροσδιορίζονται ως Τούρκοι’’ και ‘‘Τούρκοι πολίτες ζουν σε άλλους δήμους της ελληνικής επικράτειας’’.
Το DEB έλαβε το 42,2% στο νομό Ροδόπης και 27% στο νομό Ξάνθης. Αποδείχτηκε ολοφάνερα ότι η μουσουλμανική μειονότητα, καταγράφοντας υψηλότατη συσπείρωση στο εκλεκτό κόμμα του Προξενείου της Κομοτηνής και των ‘‘Γκρίζων Λύκων’’, είναι προσδεδεμένη στο άρμα του αλυτρωτικού τουρκισμού.
Η πρώτια του θα χρησιμοποιηθεί σίγουρα από την Τουρκία ως μοχλός πίεσης σε μελλοντικές διπλωματικές συγκρούσεις με φόντο τη Θράκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου