Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Δραγούμης Ίων (Ιωάννης): 'Ακρατος Φλογερός Ιδεαλισμός



 Ίων (Ιωάννης) Δραγούμης "Ίδας"
«
Λευκή ας βαλθεί όπου έπεσεςκολώνα,
(
πώς έπεσεςγραφή να μη το λέει...)λευκήμε της πατρίδας την εικόνα.Μόνο εκείνη ταιριάζει να σε κλαίει»

                 έγραψεν ο Παλαμάς στη «Νεκρική Ωδή» που του αφιέρωσε.

     Η σπουδαία αυτή μορφή του αιώνα μαςπου σάλπιζε με ατέλειωτο κουράγιο στ' απρόθυμα αφτιά της Αθήναςνα τη ξυπνήσει από το λήθαργο και ν' αφουγκραστεί τους πόθους και τους πόνους της υπόδουληςακόμα τότε στον Τούρκο,Μακεδονίαςπου σε φρικτή απομόνωσηαντιμετώπιζε ταυτόχρονα την ύπουλη,τρομοκρατική κι απάνθρωπη δράση των κομιτατζήδωνπου προσπαθούσαν με βία να εκβουλγαρίσουν τον ελληνικό πληθυσμό της. Ο Ίων με αναφορές του απ' τοΠροξενείο Μοναστηρίου έβαλε τη φλόγα κι ο άντρας της αδερφής τουο Παύλος Μελάςτο... ʺΜαρτύρων και Ηρώων Αίμαʺ όπως ήτο κι ο τίτλος του βιβλίου τουμε τ' οποίο καλούσε επιπρόσθετα την Αθήνα να κινητοποιηθείγια να προλάβει τον αφελληνισμό της Μακεδονίας.     Ήτανε βαθιά κι αγνά πατριώτηςπου δεν περιοριζότανε στα ευχολόγια και τη θεωρίαδιότι κατ' αυτό τον τρόπο όλοι είναι πατριώτεςΟ πατριωτισμός του ήταν έμπρακτος κι εκδηλωνόταν σε κάθε φάση της ζωής τουΤο καλό της Ελλάδας και το θάρρος της γνώμης του τον έφερνε συχνά σε σύγκρουση μ' όλουςακόμα και με τους δικούς του. Προείχε γι' αυτόν η Ιδέα της Πατρίδος και θυσίαζε για αυτήν αδίστακτα τα προσωπικά οφέλη. "Τα πρόσωπα δεν παίζουν κανένα ρόλο όταν πρόκειται να σώσουμε την Πατρίδα" έλεγε πάνταπαραμένοντας στη γραμμή Μακρυγιάννηπου μιλούσε για τοεμείς και όχι για το εγώ. Ακόμα κι εξόριστος στη Κορσικήποτέ δεν έπαψε να εργάζεται και να προβληματίζεται για τα βάσανα της Ελλάδας ‐κι ας τον εξόρισαν‐ δεν έλεγε: "Έχω το πρόγραμμά μου το οποίον εγώ θα εφαρμόσω", αλλά
 ʺέχω τας ιδέας αυτάς και ελάτε να συνεργασθούμε δια να επιβάλωμεναν είναι ορθαίτην εφαρμογήν τωνʺ...     Γεννήθηκε στην Αθήνα στις Σεπτέμβρη 1878Μακεδών, με καταγωγή από τοΒογατσικό ΚαστοριάςΟ πατέρας του Στέφανος Δραγούμης ήτανε δικαστικός,βουλευτής κι Υπουργός Εξωτερικών της κυβέρνησης Χ. Τρικούπη και μετέπειταΠρωθυπουργός της Επανάστασης στο Γουδί. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που πίστευε στα εθνικά ιδεώδη κι εμπνεόταν από ένθερμο πατριωτισμόΟι ρίζες της πατριωτικής ιδεολογίας του θα πρέπει να αναζητηθούν στο οικογενειακό του περιβάλλον και την ελληνοκεντρική του ανατροφήΉταν η εποχή που η Ελλάδα δονείτο απ' τη Μεγάλη Ιδέατην απελευθέρωση των αλύτρωτων πατρίδων και των υποδούλων Ελλήνωνενώ υψωνόταν η απειλή της Μεγάλης Βουλγαρίας και του ΠανσλαβισμούΤην ίδια εποχή επηρεάζεται από τη σκέψη του Νίτσε και του ΜπαρρέςΣπούδασε νομικά στοΠανεπιστήμιο Αθηνών στην αρχή και μετά συνέχισε στο Παρίσι. Από το 1899ακολούθησε τον διπλωματικό κλάδο στο Υπουργείο ΕξωτερικώνΤο 1897 κατατάχτηκε εθελοντής στο μέτωπο του ελληνοτουρκικού πολέμου που κατέληξε σε συντριπτική ήττα του ελληνικού στρατούΜε τον πόλεμο του '97 η Ελληνική κυβέρνηση θα θεωρήσει τηΜεγάλη Ιδέα μεγάλο ψέμα και θ' απεμπολήσει το ιδανικό της απελευθέρωσης των υπολοίπων τμημάτων του ΕλληνισμούΓράφει στον "Ελληνικό Πολιτισμό":
    «
Οι Ελλαδίτες πολιτικοί κατάντησαν να συναντήσουν με το νου τους κράτος και έθνος ή καλλίτερα μη μπορώντας να φτάσουν στην γενικότητα του «έθνους» έκαμαν την ανικανότητά τους θεωρίαΤο κράτος δεν ήταν πιο πρόσκαιροδεν είχε δημιουργηθεί για να περιμαζέψει το έθνος γύρω του δεν ήταν σταθμός παρά τέλοςΣυνέβηκε τούτο το παράδοξοτούτοιοι εξωμερίτεςπερίμεναν την Ελλάδα να τους γλιτώσει και η Ελλάδα περίμενε μήπως τύχη και σηκωθούν μοναχοί τους να γλιτώσουν τον εαυτό τους».      Αυτό το κράτος των υποχωρήσεων και των συμβιβασμώνστηλιτεύτηκε τόσο από τοΔραγούμη όσο κι από τον συνοδοιπόρο και φίλο του Περικλή Γιαννόπουλοπου αυτοκτόνησε το 1910Αφού η κυβέρνηση δεν ήθελε να σώσει το Έθνος τότε οΔραγούμης αναλαμβάνει να σώσει τον Ελληνισμό στη Μακεδονία με μυστική δράσηΤο1902 τοποθετήθηκε με δική του αίτηση υποπρόξενος στο Προξενείο Μοναστηρίου και με την συνεργασία του πατέρα του και του γαμπρού του Παύλου Μελά δημιουργεί τηνΟργάνωση Αγώνα στη Μακεδονίαγια να τη σώσει από τις ορδές των Βουλγάρωνκομιτατζήδων που λυμαίνονταν τη περιοχήΟ ίδιος γράφει:
   «Ο καθένας πρέπει να φαντάζεται πως αυτός πρέπει να σώσει το έθνος τουΠρέπει να φαντάζομαι πως από μένα μόνον εξαρτάται η σωτηρία του έθνουςΝα μην κοιτάζω τι κάνουν οι άλλοι και να φαντάζομαι πως εγώ έχω το μεγάλο χρέος της σωτηρίας».     Και προσθέτει:
   «Δεν δουλεύω για την κυβέρνησηδουλεύω για τον ΕλληνισμόΔεν αγαπώ την κυβέρνηση,αγαπώ τον ΕλληνισμόΣιχαίνομαι την κυβέρνησηδεν σιχαίνομαι τον ΕλληνισμόΆμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση πέφτωσηκώνομαι όταν νιώθω τον ΕλληνισμόΠονώ για τον Ελληνισμόγια την κυβέρνηση μου έρχεται καταφρόνιαΓια να ζήσω περισσότερο πρέπει να συνδεθώ με το Έθνος μου.Συνδέομαι με το Έθνος μουόταν προσπαθώ να το δυναμώσωδιοχετεύοντας όλες τις δυνάμεις μου εκείδηλαδή σ΄ αυτόν τον σκοπό».      Έδινε έτσι τον ορισμό του τόσο περιφρονημένου ελληνικού πατριωτισμούΤο 1904σκοτώνεται ο γαμπρός κι ίνδαλμά του Παύλος ΜελάςΓράφει στο «Μαρτύρων & Ηρώων Αίμα» απευθυνόμενος στη νεολαία που καλούσε ν' ασχοληθεί με τα εθνικά θέματα:

   
«Φτάνουν πια οι ΜάρτυρεςΧρειάζονται τώρα ήρωεςΓενείτε ήρωεςΝα ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονίαη Μακεδονία θα μας σώσει».     Όμως αυτό δεν άρεσε στη κυβέρνηση και μετατίθεται κατά σειράν ως πρόξενος, στιςΣέρρες (1903), στον Πύργο Βουλγαρίας στη Φιλιππούπολη (1904), την Αλεξάνδρειακαι το Δεδεαγάτς (Αλεξανδρούπολη). Το 1907 τοποθετήθηκε στη πρεσβείαΚωνσταντινούποληςΣτα 19071908 δουλεύει στο Ελληνικό Προξενείο τηςΚωνσταντινούπολης και συναντά τον άλλο μεγάλο συνοδοιπόρο τουτον αξιωματικόΑθανάσιο Σουλιώτη‐ΝικολαΐδηΤη περίοδο αυτή καταγράφει στο «Όσοι Ζωντανοί».Μαζί δημιουργούν την Οργάνωση Κωνσταντινούπολης για υπεράσπιση των δικαιωμάτων των Ελλήνων κι αυτονομία στον Πόντοστη Καππαδοκίατα παράλια τηςΜ. ΑσίαςΜαζί οραματίζονται το ανατολικό ιδανικό όπου θα ενώνονταν όλοι οι λαοί τηΑνατολής κι οι Έλληνες ως γνήσιοι κληρονόμοι του Βυζαντίου θα γίνονταν σιγά‐σιγά κυβερνήτες ή συγκυβερνήτες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εις βάρος των Τούρκων.Αυτό προϋπόθετε εναντίωση στην επιρροή των Μεγάλων Δυνάμεων που θέλανε διάλυσηΌμως η εξέλιξη του Νεοτουρκικού κινήματος θα διαλύσει τα οράματα των δύο φίλων όπου ο Μ. Αλέξανδρος συναντούσε το όραμα του Ρήγα Φεραίου.
     
Το 1909 υπηρέτησε διαδοχικά στις πρεσβείες της Ρώμης και Λονδίνου.Πραγματοποίησε περιοδεία σε πρεσβείες και προξενεία στα ΒαλκάνιαΤην ίδια χρονιάξεσπά κι η Επανάσταση στο Γουδί με προσωρινό πρωθυπουργό τον Στέφανο Δραγούμηαλλά πραγματικό κυβερνήτη αργότερα τον Ελευθέριο ΒενιζέλοΟΒενιζέλος υπήρξε φιλελεύθεροςενώ ο Δραγούμης εθνικιστήςΈτσι η σύγκρουση των δύο πολιτικών θα είναι αναπόφευκτηΤο 1910 συνέπραξε στην ίδρυση τουΕκπαιδευτικού ΟμίλουΤο 1911όταν κατέλαβαν τα Δωδεκάνησα οι Ιταλοί,συγκρότησε στη Πάτμο πανδωδεκανησιακό συνέδριοπου πρόλαβε να διακηρύξει τον πόθο της Ένωσης με την Ελλάδα. Επίσης επανατοποθετήθηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών υπό τον Βενιζέλομε τον οποίο άρχισε να διαφωνείΤο 1912δεκανέας,υπηρέτησε στο επιτελείο του αρχιστράτηγουΜαζί με τον ΒΔούσμανη και τον Ι.Μεταξά στάλθηκε να διαπραγματευτεί με τον Ταχσίν πασά την παράδοση της πόλης και συντάσσει το πρωτόκολλο παράδοσης της Θεσσαλονίκηςστην οποία και πρώτος ύψωσε την Ελληνική Σημαία.
     Το 
1914 με την έκρηξη του Α' Παγκ. Πολ.διορίσθηκε επιτετραμμένος στη Βιέννηκαι το Βερολίνοθέση από την οποία αρνήθηκε να διαπραγματευθεί την ανταλλαγή των ελληνικών πληθυσμών Θράκης και Τουρκίας με τους τουρκικούς πληθυσμούς τηςΜακεδονίαςΑποτέλεσμα της συμπεριφοράς του ήταν να μετατεθεί δυσμενώς στην πρεσβεία της Πετρούπολης. Αρχικά αμφιταλαντεύεται αλλά καταλήγει ανταντ‐ό‐φιλος γιατί φοβόταν κυριαρχία των Ρώσων στη Κωνσταντινούπολη και τα ΣτενάΣτο μεταξύ κυκλοφορεί το βιβλίο του «Ελληνικός Πολιτισμός» όπου καθορίζει τους στόχους του ελληνικού έθνουςΚατ' αρχή θα 'πρεπε να υπάρξει πολιτική ένωση όλης της φυλής.Δεύτερος ο σκοπός του έθνους είναι η δημιουργία πολιτισμούΠολιτισμού όμως που βασίζεται σε 3χιλιετή παράδοση κι όχι μίμηση ξένων προτύπωνΑντίθετα οι ηγέτες της αριστοκρατίας του έθνους «θα πρέπει να λουστούν στα φεγγερά και διάφανα νερά της λαϊκής ψυχής» για να συνταράξουν τον λαό και να τους ακολουθήσειΓι' αυτό πιστεύει στο κτύπημα της σχολαστικής παράδοσηςστη μελέτη της δημοτικής παράδοσης και την επιβολή της δημοτικής ως γνήσιας γλώσσας του λαούΟ δημοτικισμός του όμως δε συνδεόταν με τα εθνοδιαλυτικά ιδεώδη της πάλης των τάξεων και του σοσιαλισμού.Ακόμα κι αυτό τον σοσιαλισμό τον ήθελε χωρίς πάλη των τάξεων κι όσο του το επέτρεπε ο βυζαντινός κοινοτισμός του και χωρίς κρατικό παρεμβατισμόΗ σύγκρουση με τονΣκληρό έχει μείνει κλασσικήΚι εδώ ερχόμαστε σε μιαν άλλη σημαντική πλευρά της σκέψης τουτη πίστη στην αναβίωση του ελληνικού κοινοτισμούτης διοίκησης των αυτονόμων κοινοτήτων του Βυζαντίου και της Τουρκοκρατίαςβασισμένη στο κοινοβιακό ιδεώδες της ΟρθοδοξίαςΓράφει:
   «Όταν έγινε κράτος η Ελλάςδεν ήταν ανάγκηδεν έπρεπε να καταστρέψουν τις κοινότητες και να κάμουν δήμουςΟι κοινότητες ήταν αποτέλεσμα ζωής ελληνικής πολλών ετώνήταν τύπος ελληνικής υπάρξεωςΧαλνώντας τις κοινότητες χαλάσαμε κάτι στερεόκάτι που ζούσεκάτι που ήταν φυσικό».      Πίστευε στην οικονομική και διοικητική αυτονομία, με το κράτος να ασχολείται με τα γενικότερα εθνικά θέματαΟ Κοινοτισμός όμως δεν μπορούσε να υπάρξει δίχωςΟρθοδοξίαΓι' αυτό γράφει: «Υποστηρίζω την θρησκεία μαςεπειδή είναι αχώριστη από την ιστορία μαςείναι η Ιστορία μας, είναι η συνέχεια της Ιστορίας του γένους». Μέσα λοιπόν απ' αυτά προσπαθούσε να ελληνοποιήσει τον σοσιαλισμό ή καλύτερα τη σοσιαλδημοκρατίαΚι αυτή τη σοσιαλδημοκρατία την έβλεπε πάντα σε συνδυασμό με εθνικισμόαντιδυτικισμό και το ανατολικό ιδεώδες της δυαδικής ελληνο‐οθωμανικής αυτοκρατορίαςΠιστεύει ότι οι Έλληνες δε πρέπει να επιτεθούν στο κοινό τους σπίτι,την ΑνατολήΑυτός είναι ο λόγος που επιτίθεται στην φιλελεύθερη πολιτική τουΒενιζέλουαλλά και στη Μικρασιατική εκστρατείαΕίχε τη γνώμη ότι ο Ελληνισμός θα μπορούσεπολιτικά κι οικονομικάνα επιβληθεί στη ΤουρκίαΤελικά η Μεγάλη Ιδέα και το Ανατολικό Ιδεώδες θα πνιγούνε στο λιμάνι της Σμύρνης.     Το 1915 παραιτήθηκε από το διπλωματικό σώμα κι εκλέχτηκε ανεξάρτητος βουλευτής στον νομό Φλώρινας. 'Αρχισε να κατηγορεί τον βασιλιά Κωνσταντίνο για τη πολιτική στο χώρο της Μακεδονίαςπου οδήγησε στην παράδοση των ανατολικών περιοχών στους Βούλγαρουςσυχρόνως όμως αντιτάχτηκε και στη πολιτική τουΒενιζέλου που οδήγησε στην έξωση του Κωνσταντίνου. Ο Δραγούμηςη σάλπιγγα τουΈνοπλου Μακεδονικού Αγώναπου δε δίστασεβλέποντας αργότερα τους αιώνιουςσυμμάχους και φίλους να προβαίνουν σ' 6μηνο αποκλεισμό των ελληνικών λιμανιών προκαλώντας πείνα και ταπείνωσηνα εισβάλουνε φιλικά στην Ελλάδα, να καταλύουνε την εθνική κυριαρχία, τη τάξη, τη λαϊκή βούληση και την ανεξαρτησία της χώραςνα καταγγείλει με επιστολή-καταπέλτη το απαράδεκτο των ενεργειών.
     Αυτή ακριβώς η καταγγελία στις 16 Ιουνίου 1917θα προκαλέσει την οργή του τότε ελλαδικού και συμμαχικού κατεστημένουμε αποτέλεσμα την άμεση εξόρισή του στη Κορσική όπου κάνει παρέα με τον μαθητή του Ιωάννη ΜεταξάΗ επίσημη δικαιολογία για την εξορία του είναι για τα... φιλογερμανικά δήθεν αισθήματά του,ξεχνώντας οι συντάκτες της λίστας των εξορίστων ότι 1 χρόνιο πριν όταν κατελήφθη από γερμανοβουλγάρους το οχυρό Ρούπελτον Μάη του 1916στη συζήτηση που 'γινε στηΒουλήυπήρξε καταπέλτης κατά των Γερμανών σε μιαν αξέχαστη αγόρευσηγεμάτη αγνά πατριωτικά αισθήματα. 'Αλλωστε ήταν εκείνος που από τη θέση του ωςΠρέσβης στη Πετρούποληυποστήριξε την έξοδο της Ελλάδας από την ουδετερότητα στο πλευρό της Αντάνταλλά με συμφωνίες και συμβάσεις ‐κι όχι με πλιάτσικο, επεμβάσεις, αυθαιρεσία και προχειρότητα‐ που θα καθόριζαν σαφέστατα τ' ανταλλάγματα που θα 'παιρνε η Ελλάδα και θα παρείχανε σαφείς και γερές εγγυήσεις ότι θα τα κρατούσε κιόλαςΑν χρησιμοποιούνταν ο νομικός και πολιτικός τρόπος του,ίσως η Ελλάδα δεν αντιμετώπιζε τον όλεθρο και τη συμμαχική ενίσχυση του ΚεμάλΚαι μιλώντας στους συνεξόριστους συντρόφους τουεξέθετε τις ιδέες τουτις οποίες πλαισίωνε πάντα με τα εθνικά όνειρα περί μίας Μεγάλης Ελλάδοςπου να περιελάμβανε:

ʺ...
τη Βόρεια Ήπειρο με τον Αυλώνατο αγαπημένο του Μοναστήριόπου διετέλεσε υποπρόξενος της Αθήναςτις περιφέρειες Γευγελής‐ Δοϊράνης Στρωμνίτσης με σύνορα Δεμίρ‐Καπού Μάλεςτο Πετρίτσιτο Νευροκόπι και το θρυλικό Μελένοικοόλη τη Θράκη με την Πρωτεύουσα του Έθνους την Πόλημε τον Πόντο και την Μικράν Ασίαν μέχρι αυτής της Αλεξανδρέτας με την Κύπροδηλαδή Ελλάδα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίαςισχυράν και μεγάληνπαράγοντα σοβαρό προοόδου και πολιτισμού στην Ανατολήʺ!     Αυτό δυστυχώς τον άνθρωποτην εξαίσια μορφή του Ελληνισμούτον πρώτο διπλωμάτη του Μακεδονικού Αγώνατο πρώτο φυτίλι των σκλαβωμένωντον ονόμασαν γερμανόδουλο, βουλγαρόδουλο και προδότηΟ Ίων παρ' ότι είχε ευρύτατη μόρφωση και γνώριζε πολλές ξένες γλώσσεςεν τούτοις ήταν εχθρός της ξενομανίας αδυσώπητοςΚι αλίμονο σε κείνο που θα 'πεφτε στην αντίληψή του να ρέπει προς κάτι ξενικόπου δεν θα 'χε σχέση με τις Εθνικές Παραδόσεις, τα ήθη κι έθιμα Ελληνικά.Όταν πάλι άκουγε κανένα να μεταχειρίζεται γαλλικές ή άλλες ξενικές φράσειςέσπευδε να τον παρατηρήσει:
‐Μα έχουμε Ελληνικάς λέξειςφίλε μου...

      Αυτό και μόνο δείχνειπόσο επίκαιρος είναι ακόμη και σήμεραΠράγματι ανοίγει κανείς τη τηλεόραση και νομίζει ότι βρίσκεται στην Αγγλία!.. Αυτός ο εξοργιστικός πιθηκισμόςφοβάμαι ότι θα κάνει σε λίγα χρόνια τους πολιτικούςνα εκφωνούν προεκλογικούς λόγους στ' αγγλικάόπως γίνεται σε αρκετές τριτοκοσμικές χώρες!.. Γι' αυτό κι ο Δραγούμης ήταν εναντίον κάθε ανάμιξης ξένων στα εσωτερικά της Ελλάδας.Στα υπομνήματα διαμαρτυρίας που έστελνε από τη Κορσική υποστήριζε με πάθος πως:
 "...δεν δύναται να νοηθεί Κράτος αυτοτελές και ανεξάρτητον όταν μία μερίς πολιτική προς επικράτησίν της καλεί τους ξένους εις βοήθειάν της!"
      Το πόσο δίκιο είχε γι' αυτές του τις απόψειςδε το 'μαθε ποτέγιατί απλούστατα δολοφονήθηκεΗ ανάμιξη των ξένων οδήγησε στον ξεριζωμό του Μικρασιατικού ΕλληνισμούΚάτι που δεν έζησε για να γευθεί.
     
Αλλά κι από την εξορία του δεν ησύχαζεΈστελνε επιστολές σε ξένες προσωπικότητες ώστε να επηρεάσει υπέρ των Ελληνικών Θέσεων τη στάση και τη σκέψη τουςκάτι που τον έκανε ακόμα πιο επικίνδυνο για τα συμμαχικά συμφέρονταόπως τα υπομνήματα που έστειλε στους Πρωθυπουργούς ΑγγλίαςΓαλλίας κι Ιταλίας, στον Πρόεδρο τωνΗΠΑκαθώς και στον Κλεμανσώπου αξίωνε "κατά το δόγμα των Εθνοτήτων" την εθνική δικαίωση του Μικρασιατικού Ελληνισμού και την πρόσδεσή του στον εθνικό κορμό,χωρίς να παραγνωρίζει τις άλλες εθνότητεςΜπροστά τουακόμη και από τη πίκρα της εξορίαςείχε μονάχα την Ελλάδα και τ' όραμά του!..
     Κάποτε, 
μετά 23 μήνες εξορίας στη Κορσικήζητήθηκε από τους εξορίστους να δηλώσουν αν επιθυμούσαν να επιστρέψουν στην Ελλάδαγια εσωτερική εξορία ή να παραμείνουν έξωΟ Δραγούμης διάλεξε την επιστροφήμαζί με τον Ιωάννη Μαλλώση.Αυτός είχε κι ένα σκύλο που τον έλεγε Ροκ κι όταν ανέβηκαν στο ατμόπλοιο "Εσπερία" ο ανθυποπλοίαρχος Καζαντζήςαντελήφθηκε τον Ροκ κι έδωσε διαταγή:
-"Πετάξτε στη θάλασσα το σκυλί αυτό", είπε σ' ένα ναύτη.-"ΜπαΑπό τώρα αρχίζετε τις θανατικές εκτελέσεις"επενέβη σαρκαστικώτατα ο Δραγούμης και σώθηκε ο Ροκγια να δηλητηριασθεί αργότερα στην εξορία της Σκοπέλουως σκύλοςαντιδραστικού...     Όταν έφτασαν στον Πειραιά τους επιβίβασαν σ' ένα σκυλοπνίχτησ' ένα μικρό ατμόπλοιο ονόματι "Κατίνα" για τη νέα εξορίαόπου και θα τους ελέγχαν καλύτερα,στη ΣκόπελοΚι από κει αδύνατον να ησυχάσειΗ πατρίδα και το συμφέρον της ήταν πολύ ψηλάόπως φαίνεται πεντακάθαρα και από την παρακάτω επιστολή που έστειλε στον Μαλλώση στις 26 Ιουλίου 1919:
 "...Ένα μόνο θέλω να πω γι΄ αυτούς (σ.σεννοεί αυτούς που δεν παλεύουν για το κοινό καλό επειδή έχουν...οικογενειακές υποχρεώσεις...).Ότι καμιά προστυχιά άλλων και καμμιά αναποδιά που συναντούμε στο δρόμο μας είτε από φίλουςείτε από εχθρούςείτε από ξένους είτε από δικούς μας,δεν επιτρέπεται να μας κάμουν να ʺμουντζώσουμε πατρίδα κι εθνικές υποθέσειςʺ για την οικογένειά μας και τα μικροσυμφέροντάς μαςΝα ξέρεις ότι πάντα καλύτερα κυτάζει κανείς την οικογένειά του και τα συμφέροντά τουάμα κάνει εκείνο που πρέπει για την πατρίδα του και τις εθνικές υποθέσεις.Γίνεται οδηγός και φωτίζει και εμπνέει όλους τους τριγυρινούς του και υποτάζει τα συμφέροντά του σ΄ ένα γενικότερον συμφέρον και βρίσκει τη χαρά του μέσα στην αποστολή του αυτήκαι η χαρά είναι το ανώτερο συμφέρον του".                                                                          Με αγάπη        ΙΔραγούμης
      Τελικάεπιστρέφει στην Αθήνα στις Νοέμβρη 1919υποστηρίζοντας πως "όταν μιλάμε για τα εθνικά ωφελήματα δεν πρέπει να ζητάμε να μάθουμε ποιος τάκαμεαλλά να εξετάζουμε πώς γίνανε..." Από το 1915 που πολιτευόταν ήταν ο υποσχόμενος επόμενος αρχηγός της ΕλλάδαςΗ πολιτική δολοφονία στέρησεν ίσως το μοναδικό άνθρωπο που θ' απέτρεπε τη Μικρασιατική ΚαταστροφήΟ θεωρητικός του λαϊκού εθνικισμού έπεφτε νεκρός από τις σφαίρες του μεγαλοαστικού οικονομικού κατεστημένου τωνΒενιζέλου και ΜπενάκηΟ κόσμος του ατομικισμού και των ταξικών συμφερόντων δολοφονούσε ένα από τους τελευταίους οραματιστές του Ελληνικού Κοινοβίου.     Στις 20 Αυγούστου 1920 ο Βενιζέλος υπέγραψε στο Παρίσι τη Συνθήκη των Σεβρών "περί προστασίας των εν Ελλάδι μειονοτήτων"Η συνθήκη που υπογράφηκε μεταξύ Ελλάδας και των συμμάχων αυτήςαφορούσε μεταξύ άλλων τη μειονοτική προστασία των ΒουλγάρωνΑλβανών και Τούρκων που ζούσανε στο ελληνικόν έδαφοςΟυσιαστικά ανεγνώριζε την ύπαρξη ισχυρών μειονοτικών ομάδων εντόςΕλλάδας (άρθρ.2). Με βάση την συνθήκη αυτή η Ελληνική κυβέρνηση αναγνώρισε το1925, βουλγαρική μειονότητα στη Βόρεια Ελλάδα κι υποχρεώθηκε να τη προστατεύει.Ο Δραγούμης εξοργίστηκε θεωρώντας τη προδοτική και φέρεται να 'χε συμμετοχή στην απόφαση κι οργάνωση της δολοφονικής απόπειρας εναντίον του Βενιζέλου.     Δύο απότακτοι αξιωματικοί οι Τσερέπης και Κυριάκης, στις 30 Ιουλίου του 1920στο Παρίσι πυροβόλησαν 10 φορές και τραυμάτισαν τον Βενιζέλο στον σιδηροδρομικό σταθμό της ΛυώνΟι φήμες ότι πέθανε κυκλοφορούν στην ΑθήναΤο απόγευμα της επομένηςο βουλευτής και μακεδονολάτρης Δραγούμηςπου πήγαινε από το σπίτι τηςΜαρίκας Κοτοπούλη στη Κηφισιά, στα γραφεία του περιοδικού του Πολιτική Επιθεώρησησυλλαμβάνεται από τα βενιζελικά τάγματα χωροφυλακής -του τότε βενιζελικού αρχηγού Γ. Ζυμβρακάκη-, μ' επικεφαλής τον αστυνόμο Παύλο Γύπαρη κι εκτελείται στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας, εκεί που ήταν άλλοτε οι στρατώνες του πεζικού κι όπου στήθηκε αναμνηστική στήληΗ πολιτική δολοφονία του σοκάρει τον πολιτικό κόσμο και στερεί την Ελλάδα έναν δυνητικά λαμπρό υποψήφιο αρχηγό του Έθνους. ΟΊων Δραγούμης αντιπροσωπεύει τη συμμετοχή του πνευματικού κόσμου στην προσπάθεια να σηκωθεί ο τόπος απ' το γονάτισμα του 1897 για να φτάσει ως την περήφανη εξόρμηση του 1912.
Έργα του:"Μαρτύρων Κι Ηρώων Αίμα"1907"Σαμοθράκη"1908
"Όσοι Ζωντανοί", 1911
"Ελληνικός Πολιτισμός"1914"Το Σταμάτημα"1918     'Αφησε επίσης μερικά έργα ημιτελή κι ανέκδοτα (όπως το «Ημερολόγιο» και το μυθιστόρημα "Οι Τρεις Φίλοι"). Παρακάτω παρατίθεται απόσπασμα για τον ΜακεδονικόαγώναΤο απόσπασμα αυτό μιλά για τον Παύλο Μελά.
    Φεύγοντας από τα σύνορα έγραφε στη γυναίκα του:
 «
Αναλαμβάνω αυτόν τον αγώνα με όλην μου την ψυχήν και με την ιδέαν ότι είμαι υποχρεωμένος να τον αναλάβω»   'Αλλοτε όμως τον συνέπαιρνε η ιδιαίτερη τρυφερότητα της αγάπης του για τη γυναίκα και τα παιδιά του.
 «
Κλαίω ακόμη καμιά φοράαλλά μην ανησυχείςθα περάση γρήγορα κι αυτό... Όλους τους πόνους θα τους συνηθίσω πριν φθάσω εκεί... Δια σε και τα παιδιά μου αισθάνομαι τρυφερότητατην οποίαν δεν μπορώ να περιγράψω».
     
Και πάλι έγραφε:
 «
Πού και που κανένα δάκρυ κι αμέσως μετά μία Μεγάλη Ιδέα κι έτσι στεγνώνει το δάκρυ».     Φοβότανε τους Σλάβους περισσότερο από τους Τούρκους γι' αυτό και σκεφτόταν τη δημιουργία μιας Ανατολικής Ομοσπονδίας στα πρότυπα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που θα τους αναχαίτιζε και θ' απαλλάσσονταν από την κηδεμονία των ξένων δυνάμεων. Το κράτος αυτό θ' άρχιζε από την Αδριατική και θα 'φτανε ως τηΣυρία. Επεδίωκε μ' αυτό τον τρόπο ο Ελληνισμός να παραμείνει στις εστίες του κυριαρχώντας πολιτισμικά στην Ανατολή. Περιέγραψε ξεκάθαρα το όραμα του Νέου Ελληνισμού. Ήθελε ο νεοελληνικός πολιτισμός να βασισθεί στη γλώσσα, στα έθιμα, στον τρόπο ζωής του απλού ελληνικού λαού ώστε να μεγαλουργήσει και πάλι.
     Απεχθανόταν την εισαγόμενη βαυαρική κρατική οργάνωση, τον λογιοτατισμό με τη καθαρεύουσα και την στείρα αρχαιολαγνία. Επιθυμούσε την οργάνωση των Ελλήνωνσε Κοινότητες -θεσμό κατ' εξοχήν ελληνικό- θεωρώντας ότι το κράτος που φροντίζει για όλες τις ανάγκες των πολιτών καταστρέφει τις δημιουργικές του δυνάμεις. Έτσι ο πολίτης θα πάψει να ενδιαφέρεται για τα κοινά και θα τα περιμένει όλα από το κράτος.

   "Θέλω να είμαι ωραίο δείγμα ανθρώπου Έλληνος. Να σκοπός μιας ζωής! Δουλεύοντας για τον Ελληνισμό, δουλεύω για τον εαυτό μου. Θέλω να ξοδέψω τη ψυχή μου μέσα στο έθνος μου, σε μια αλληλεγγύη με τους ομοφύλους μου".
      Ο Δραγούμης ήτανε γνήσιος πατριώτης χωρίς όμως ολοκληρωτικές προκαταλήψεις. Ο Ελληνισμός δεν χάνεται σε στενά εθνικά έργα, θέλει έργα ανθρώπινα. Η Ελληνική ιδέα είναι πλατύτερη της Ελληνικής γης και υπερβαίνει τα καθαρώς εθνικά όρια του Ελληνισμού. Η ιδέα του Έθνους τονε συνεπαίρνει. Μαζί με τον εαυτό του είναι τα μοναδικά ζωντανά πράγματα για τον άνθρωπο που μονάχα μαζί τους υπάρχουν όλα τ' άλλα. Η εθνική πίστη, η αγάπη προς το έθνος ξεπερνάει κάθε άλλο δυνατό προσωπικό συναίσθημα. Είναι μεγαλύτερη ακόμα και από την αγάπη προς την οικογένεια.
     Δε παντρεύτηκε ποτέ, ωστόσο υπήρξε πλατωνικός εραστής της ομοϊδεάτισσάς τουΠηνελόπης Δέλτα (γνωστή συγγραφέα αντιβουλγαρικών μυθιστορημάτων που αυτοκτόνησε με δηλητήριο το 1941) κι αργότερα εραστής της Τερέζας Δαλαμάμετέπειτα ερωμένης του Ερνεστ Χεμινγουέι. Ο Δραγούμης -μαζί με τον Περικλή Γιαννόπουλο- διατύπωσε στην εποχή του μια ουτοπική ελληνική πρόταση που ελάχιστα κατανοήθηκε από τους συμπατριώτες του αλλά ήταν αρκετή να τον κατατάξει ανάμεσα στους εκλεκτούς.
 

"Μου αρέσει να ζω μέσα στο έθνος μου για τον εαυτό μου κι ακουμπώντας επάνω του να γίνομαι πιο άνθρωπος, δηλαδή κάτι περισσότερο ή τελειότερο από τον άνθρωπο. Ο καθένας γεννήθηκε σωτήρας του έθνους του. Λίγοι όμως ξέρουν πως γεννήθηκαν τέτοιοι, δηλαδή πως αυτοί θα το σώσουν, αν θέλουν. Πρέπει να φαντάζομαι πως από μένα μόνο εξαρτάται η σωτηρία του έθνους. Και αν δεν ήμουν εγώ, δεν θα ήταν κανένας άλλος που να το σώσει. Ή να μην κοιτάζω τι κάνουν οι άλλοι και να φαντάζομαι πως μόνο εγώ έχω το μεγάλο χρέος της σωτηρίας".
       Το Ανατολικό Κράτος όμως που ονειρεύοντανε, με τη πολιτιστική κυριαρχία τωνΕλλήνων έμεινε απλώς ως σκέψη. Εκεί τώρα πιαστην "εξορία" των Ουρανώνβουτάει ακούραστα το φτερό του σε μελάνι κόκκινο από το αίμα του και γράφειΓράφει για τηΚύπροΓια τη συνεχή υποχωρητικότητά μας στο ΑιγαίοΓια τις εθνικές ταπεινώσειςΓια τη ΘράκηΓια αυτό που καίει τους Μακεδόνες που τόσο αγάπησε και τόσο αγωνίστηκε.Για την παραχάραξη και το ξεπούλημα της Μακεδονίας.     Δυστυχώςο Ίδας έφυγε νωρίς...
     Το χωριό Страишта (Στράϊστα) της Έδεσσας μετονομάσθηκε προς τιμή του Ίδα, που 'τανε το ψευδώνυμό του στο Μακεδονικό αγώνα.

ΧΟΥΡΜΟΥΖΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :